måndag 12 juli 2010

Söderut 10-06-25 till 10-07-02

Vår resa fortsatte söderut i jakt på sol! Vi letade och hittade ett ganska billigt litet vandrarhem som vi kunde bo på. Som vanligt fick vi möblera om lite för att det skulle passa oss så bra som möjligt.

En dålig bild, men den får ändå illustrera det vandrarhem som vi bodde på där utanför Åre. Brattlandsgården var namnet och här var det i alla fall tidvis sol på förmiddagen när vi vaknade på midsommarafton. Ninni satt ute och läste tidningen under tiden att ägaren klippte gräset, det kändes riktigt lyxigt. Vi fick tips om att åka till Umeå för där sken solen. Om någon i famlijen hade varit hemma där så kanske...

...men det var ändå åt fel håll för väderprognoserna lovade sol i södra Sverige. Vi åkte vidare till Östersund. Där hade vi för avsikt att besöka Jamtli och få insupa lite midsommarkänsla. Men högre makter satte stopp för det också. Regn igen! Här bodde vi på ett vandrarhem som heter Ledkrysset och är en gammal ombyggd brandstation. Ganska charmigt men man har en hel del kvar att göra för att nå högsta betyg. Vår midsommarafton ägnade vi åt två tv-program. Ett konstigt midsommarfirande som var inspelat tidigare i vår då det var svinkallt och en film som var riktigt bra.

Vi åkte vidare mot Uppsala och närmare bestämt en camping vid havet i närheten av Älvkarleby, Rullsands bad & camping. Efter två försök att kliva ur bilen utan att bli dränkta gav vi upp. Det trots att vi redan hade checkat in. Vi fick helt enkelt säga som det var att vi ångrade oss.
Med datorn i Ninnis knä i bilen, studerandes väderprognoser och möjliga campingar söderut, styrde Dick bilen hemåt för att packa om.

Efter att ha packat ur vandringsutrustningen och ersatt den med campingutrustning åkte vi så i väg redan nästa morgon igen. Via ett besök på Tofsö hos kära far och mor som bjöd på kaffe fortsatte vi söderut via kustvägen och hamnade i Vikbolandet på en liten camping mellan Norrköping och Arkösund. Det är en naturist- och familjecamping som har ett antal fasta säsongsboende och resten är gäster. Den veckan då vi var där var det ganska få på plats och vi trivdes hur bra som helst i den fria atmosfären, så vi blev kvar där veckan ut. Solbrända och lagom utvilade styrde vi hemåt igen nöjda med en semester som startade med 0-gradigt, regn och hårda vindar och slutade med klarblå himmel, och en underbar sol som gjorde att tempen steg till 32 grader, visserligen blåste det även då en del, men det var bara skönt.

En sista söndag hade vi till sist kvar av vår ledighet. Den tillbringade vi ute i havsbandet vid vårt smultronställe sedan ett par år tillbaka. Åter sol, bad och lite mer avkoppling in i det allra sista.