måndag 30 augusti 2010

Skottland 2010, dag 4

2010-08-11. I mitten av bilden startar en RAF Tornado, det är tidig morgon.

…och för att vara säkra på att vi inte skulle försova oss så startar en till med tänd efterbrännkammare i vänster bildkant.

 Idag åker vi till…

 Glen Moray Distillery!

 Där kunde man buteljera sin egen Whisky

 Rätt korta och feta pannor, skaplig kropp m.a.o.!

 Extremt låst och kontrollerat spritskåp.

 Framtida lyckliga killar och tjejer på regementet Black Watch!

 Läckert sätt att presentera whiskyns mognadsprocess! Glasväggar i tre tunnor med olika lagringstid.

 …ge mig en tankbil och timme ensam i lagerlokalen!

…hmm…här började jag och Erland att ana oråd…Berit och Ninni smakade på flera lagringar!

 Efter besöket på Glen Moray åkte vi till…Dallas Dhu Distillery…som bara var ett museum. Besviken!

 Där hittade jag en mössa…som jag inte fick köpa!? Ninni mumlade något om ”-känner inte”, Erland och Berit låg på golvet och höll sig om magen…kramp? Jag saknar den mössan som var både varm och fin!

…men Benromach Distillery var öppet! :-)

Efter en glad dag med många provade lagringar begav vi oss till Fort George.

Smarta värn!

Vindlande gångar.

Ingång mot inre befästning och plötsligt fall!

Jag skulle inte försöka storma ingången!

Booooom boooom!

Vi kom fram till fortet så pass sent på dagen att vi skippade att gå in i huvudbefästningen. Men nästa gång så!

Vi snurrade runt i ett virrigt Inverness för att hitta en parkering. Efter 45 minuter gav vi upp och åkte vidare norrut. Bron över till Black Isle passeras.

Här närmar vi oss bron över Cromarty Firth, enkeltrafik p.g.a. vägarbete.

Tyvvär med våra rum in mot gården istället för havsutsikt.

Etapplanering och en liten Whisky (Aberlour). Även Berit och Ninni planerade (smakade belåtet på Whiskyn, aj aj nu ringer varningsklockarna högt).

Färdigplanerade (Whiskyn är slut)!


Detta jävla snöre har en egen historia! Vid besöket på caféet i Montrose, dag 1, så hängde ett liknande snöre i taket, fast rödfärgat. När jag skulle tända lyset så drog jag ju i det….varpå handikapplarmet gick!

På Hotel Balintore ville jag ta en dusch innan sänggående, men den bannade elektriska duschen behagade inte starta. Efter att ha monterat ned och dragit om samtlig befintlig el i rummet inklusive antennsladden till TV;n så gav jag upp…och tvättade mig i det elektriska handfatet i rummet.

Frustrerad och lagom glad försökte jag på morgonen nå någon form av reception (öppnar inte förrän till frukost).

Givetvis nämner Ninni detta för Erland och Berit varpå Erland går in i badrummet, drar i tåten till handikapplarmet vilket får duschfan att starta med ett surrande!

Frustrerande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar